Salam buat teman-teman…

8 11 2008

Teringat kata-kata Anwar semasa era refomasi sedang membara `Jika gentar melawan usah bicara soal perjuangan’…Teman-teman yang seangkatan menongkah arus serta sanggup berdepan risiko gas pemedih mata dalam setiap ceramah refomasi ketika itu kini membawa haluan masing-masing dan lebih senang dengan kerjaya mereka. Cikgu Badrul dah berjawatan besar di JPN manakala Cikgu Hamzah dan Cikgu Manaf kini menjadi Pensyarah Maktab. 10 tahun era itu berlalu dengan pelbagai cerita suka duka. Aku sendiri dah dua buah sekolah bertukar ganti. Ketika mendapat surat pertukaran ke SMK Naka pada Dec 2000 perasaan begitu berbelah bahagi. Terasa segala pengorbanan membantu SMKDSA dalam pelbagai dimensi tidak dihargai. Waktu itu, rasa amarah yang mengusai diri menjadikan aku begitu kecewa dengan pertukaran yang tidak diminta. Apapun sebagai guru Sejarah aku sentiasa belajar dari pengalaman dan perjalanan hidup yang ditempuhi. Seingat aku, apabila Nabi Muhamad SAW  berhijrah maka penghijrahan itu sentiasa memberi kemenangan moral kepada baginda. Hijrah membawa pengertian yang cukup luas kerana melalui penghijrahanlah kita akan membina kehidupan baru dengan lebih bermakna. Hijrah mendidik kita tentang erti perjuangan dan kemenangan. Pengalaman selama 7 tahun mendidik dan mengasuh pelajar di SMKDSA memang sukar untuk dilupakan. Pengetua datang silih berganti, bermula dengan Pak Rahim, kemudian Cikgu Shahidan (Kini Pengarah Pelajaran Kedah), Cikgu Bakar Rahman dan akhirnya Pak Wahab memberikan aku pengalaman-pengalaman berguna di bawah pentadbiran pengetua yang hebat-hebat belaka.

Apapun, kerjaya aku sebagai pendidik bermula di Kapit, sarawak. Daerah pedalaman yang banyak mengajar aku erti sebuah kehidupan sebagai anak rantau yang menabur jasa di bumi orang. Memudiki Sg Rajang buat kali pertama bersama teman-teman merupakan saat-saat indah yang sukar untuk dilupakan.  Apalagi setibanya disana disambut mesra oleh rakan-rakan semenanjung yang menunggu di jeti dengan senyuman kegembiraan. Ialah, putaran roda silih berganti maka yang baru datang membolehkan yang lama pergi. Teman, sukar untuk aku melupakan saat-saat itu kerana ianya mengajar aku erti sebuah persahabatan yang sukar untuk diterjemahkan. Muhaimin, Saufi, Yaakob, Iskandar, Abang Jaafar, Shahran, Subra, Mus, Jamil dan banyak lagi nama teman-teman yang tak mampu untuk aku sebut satu persatu. Kini rasanya semua teman-teman dah kembali untuk menabur bakti di kampung halaman masing-masing. Saufi, Is, Yaakob dan Muhaimin di Kelate, Jamil dah kembali ke Perak, Jaafar rasanya di Terangganu manakala Shahran, mus dan Senivasagam mengikut jejak aku kembali menabur bakti di Kedah…negeri tumpah darah kebanggaanku. Salam ingatan buat Cikgu Raden (Tauke Restoren di Pekan Kapit) serta buat semua teman-teman di SMK Kapit. Sesungguhnya, pengalaman setahun setengah bersama adalah saat paling manis dalam kerjayaku sebagai seorang pendidik. Menyusuri Sg Rajang dengan rakit-rakit kayu balak pasti mengamit jutaan rasa kehilangan pada kampung halaman yang ditinggalkan buat mendidik anak-anak di pedalaman Sarawak yang amat dahagakan ilmu pengetahuan. Tentunya sejarah itu sukar dihilangkan dalam kamus ingatan kerana kemesraan mereka menguntum sebak di dada saat akhir perpisahan.

Tanggal 1 Dec 2004 aku melaporkan diri di SMK Dato Syed Ahmad. Sekolah yang mengajar aku erti tulis baca. Sekolah yang mengajar aku menjadi manusia dewasa. Sekolah yang menterjemahkan hasrat ayah dan bondaku untuk menjadi manusia berguna. Segalanya bermula di situ. Aku membesar dalam serik parau suara guru-guru yang tak jemu-jemu mencurah ilmu. Teringat pada Cikgu Kalsom (Sekarang Datin) yang sentiasa senang menasihatiku dan pernah tertitis airmata dari kelopak matanya agar aku menjadi pelajar yang berjaya. Juga Cikgu Noor Mohamed manusia pintar yang bijak beristilah dan berfalsafah yang kini sudah bersara dengan beg plastik hitam sentiasa di sisi. Thank Cikgu kerana sudi menjamah kek persaraan yang aku hadiahkan di hari persaraanmu. Dan itulah kek sulung keluaran D Bagus Cafe n Cake House…bersambung


Actions

Information

Leave a Reply

